Про курс
Формат: 10 онлайн лекцій-зустрічей
Дати: щовівторка і щочетверга з 8 березня до 7 квітня
Час: 19:00
Внесок за участь у курсі – 1300 грн
Анонс курсу
З 1890-х років християнське соціальне вчення поєднувало апологію традиційного суспільства з ідеалом правової соціальної держави. З 1960-х за допомогою вишуканої аргументації воно захищало традиційні цінності. З 2009 року християнська соціальна доктрина переважно сконцентрувалася на захисті людяності та вирішальному значенні солідарності та любові для проводження існування й розвитку людства.
У 2020 році Константинопольський патріархат запропонував для загального обговорення соціальну концепцію, в якій вперше в історії знайшло свій вираз власне православне деідеологізоване вчення про людину, соціум, численні соціальні проблеми, покликання Церкви в соціальній сфері. Розуміння величі та краси цього документу приходить при повільній рефлексії над кожним його розділом при співставленні з сучасними православними богословськими концепціями початку ХХІ століття. Документ дозволяє побачити, як сьогодні можливо повернути в сучасний соціальний дискурс євангельські, святоотцівські та богословські принципи без впадіння у протилежні, але однаково згубні спокуси фундаменталізму і релятивізму.
В цілому, саме документ «За життя світу. На шляху до соціального етосу Православної Церкви» є на сьогодні єдиною комплексною відповіддю на виклики постмодерну й постмодернізму: з усією серйозністю ставлячись до цих нових реалій, соціальна доктрина знаходить шляхи до бачення і практичного втілення Істини, Добра та Краси через людину і спільноти в цілісності соціуму та природи.
Додатковою особливістю курсу стане порівняльний аналіз сучасної православної соціальної доктрини з численними богословськими проектами католицизму і протестантизму, особливо з радикальною ортодоксією та християнським реалізмом.
У курсі також будуть запропоновані рефлексії щодо особливого значення документу «За життя світу» для розвитку ідей українського «відкритого православ’я».
Детальну програму курсу дивіться нижче.
Мова курсу – українська
Про лектора
Авторський курс Юрія Чорноморця – професора кафедри богослов’я та релігієзнавства Національного педагогічного університету (м.Київ), доктора філософських наук, православного богослова.

Як взяти участь?
Заповнити анкету та зробити внесок за участь
Вартість – 1300 грн
Після зарахування оплати ми надішлемо вам на пошту лист з доступом до >zoom-сесій, а також посиланням на чат для позалекційного спілкування студентів та путівником до курсу, у якому будуть усі необхідні додаткові матеріали.
Програма курсу:
8 березня. Лекція 1. Чому з’являються та змінюються соціальні доктрини у християнських Церквах?
До лекції просимо прочитати «Передмову»
до документу «За життя світу. На шляху до соціального етосу Православної Церкви»
Використовуйте це посилання на документ для ознайомлення з текстами до подальших лекцій. Якщо посилання не відкривається, завантажте текст тут.
10 березня. Лекція 2. Засади оновленого православного соціального вчення у православній богословській антропології початку XXI століття.
Текст: Розділ 1: «Вступ» до документу «За життя світу».
15 березня. Лекція 3. Позиціонування Церкви стосовно суспільства та держави.
Текст – Розділ 2: «Церква у суспільній сфері».
17 березня. Лекція 4. Принципи соціального вчення Церкви стосовно збереження людського життя і шляхів розвитку особистості.
Текст – Розділ 3: «Життєвий шлях людини».
22 березня. Лекція 5. Соціальне вчення Церкви про соціальну справедливість та шляхи її досягнення.
Текст – Розділ 4: «Бідність, багатство і соціальна справедливість».
24 березня. Лекція 6. Вчення про абсолютну цінність миру, православні принципи радикального засудження насилля і право на самозахист під час війни
Текст – Розділ 5: «Війна, мир і насильство».
29 березня. Лекція 7. Соціальне вчення про екуменічний, міжрелігійний та світоглядний діалог.
Текст – Розділ 6: «Екуменічні взаємини та взаємини з іншими віросповіданнями».
31 березня. Лекція 8. Права людини та дискурси про права людини в оцінці соціального вчення Православної Церкви.
Текст – Розділ 7: «Православ’я і права людини».
5 квітня. Лекція 9. Оцінка переваг та небезпек, пов’язаних із перетворенням світу людини через досягнення науки й технологій.
Текст – Розділ 8: «Наука, технології та природний світ».
7 квітня. Лекція 10. Нове соціальне вчення та богословські оцінки перспектив подальшого розвитку людства.
Текст – Розділ 9: Висновки.